Зміст
Ведучий повідомляє назву наступної вправи (ігри) - "Горизонт подій".
Коротенько пояснює, що цей термін прийшов з теоретичної фізики, в
якій позначає деяку лінію або площину, що розмежовує простір. Таким
чином виходить ніби дві частини простору, події яких один від одного не
залежать (події в одній частині простори не залежать від подій в іншій
частині). Типовий приклад - чорна діра. Що відбувається в чорній дірі -
ніхто знати не може. Так само і навпаки, той, хто сидить в чорній дірі, не
може нічого знати про нас, тих, хто поза чорної діри.
У даній профорієнтаційної грі під горизонтом подій розуміються ті
події майбутнього (найближчого і віддаленого), які можуть статися, а
можуть і не відбутися. При цьому ймовірність цих подій приблизно
однакова. Наприклад, наскільки ймовірним є те, що хтось із учасників
тренінгу в майбутньому запрацює своєю працею хоча б один рубль?
Очевидно, ймовірність цього близька до 100%, тому ця подія (сам факт
заробляння) знаходиться не за горизонтом подій, а ближче. А яка
ймовірність того, що той же учасник тренінгу стане космонавтом? або ж
стане машиністом метро, в той час як зараз збирається вчитися на
бухгалтера? Очевидно, ймовірність такого події теж близька до нуля.
Можна сказати, що ці події знаходяться десь дуже далеко за горизонтом
подій.
А ось наскільки ймовірним є те, що у будь-якого учасника зарплата
буде вищою за середню? нижче середньої? Яка ймовірність того, що хто-
небудь з учасників хоча б раз буде підвищено на роботі? отримає догану?
Або ж наскільки ймовірним є те, що років через двадцять після
закінчення вузу або технікуму доведеться перенавчатися, тому що
актуальність старої професії (спеціальності) різко знизилася? З якою
ймовірністю в суспільстві років через 20 або 50 відбудуться ті чи інші
зміни: винайдуть нарешті ліки від раку або СНІД? побудують
повноцінних роботів? уряд, наприклад, знову повернеться в Петербург?
буде побудована колонія на Місяці? Це залежить від безлічі факторів, і
тому можна умовно вважати, що ймовірність кожного такого події
близько 50%, тобто воно належить до горизонту подій.
Далі учасники тренінгу повинні самі придумати ті чи інші події, які, на
їхню думку, належать до горизонту подій, тобто приблизно з однаковою
ймовірністю вони можуть відбутися, а можуть і не відбутися. Ведучий
повинен особливо відзначити, що розглянутий проміжок часу - десятки
років. Приблизно - 50 років, тобто той період, який випаде на
працездатний вік нинішніх учасників.
Під час гри ведучий всіляко підтримує атмосферу дискусії, суперечки.
В цьому і полягає суть гри - щоб учасники в суперечці програвали різні
причинно-наслідкові зв'язки.
|