Головна » Файли » Заняття, тренінги » Педпрацівники

Тема: МОЛОДШИЙ ШКОЛЯР: проблеми взаємодії
23.07.2017, 15:21

Семінар для вчителів початкової школи 

"Криза семи років"

Мета: Розглянути психологічні особливості дитини, як одну з умов психічного розвитку молодшого школяра.

Час проведення: 1 година

1. Теоретична частина

Психологічні особливості віку:


Молодшим школярам властива:

1.) Осмислена емоційна вразливість. У цьому віці поряд з ситуативними емоціями виникають афективні комплекси - складні почуття приниження, ображеного самолюбства, неповноцінності або, навпаки, почуття власної значущості, винятковості. Тому учень поступово втрачає дитячу безпосередність. Він ще досить відкритий для дорослих, але вже не завжди проявляє свої справжні почуття і бажання, іноді намагається замаскувати причини своїх вчинків.

2) Безумовний авторитет дорослого поступово втрачається і до кінця молодшого шкільного віку все більшого значення для дитини починають набувати однолітки, зростає роль дитячого співтовариства.

Виникає відношення залежності і підпорядкування новим правилам життя: виконання домашнього завдання, дотримання режиму дня, посилення вимог до учня. Він починає порівнювати себе з іншими, прислухатися до оцінок оточуючих, що може призводити і до його незадоволеності собою.

Основні психологічні новоутворення молодшого шкільного віку складають:

з фундамента, який забезпечує розвиток на наступному віковому етапі.


1. У цьому віці відбувається поява такого важливого новоутворення як довільна регуляція комунікативної поведінки;

У зв'язку з розвитком довільності, відбувається втрата дитячої безпосередності. Учень стає більш самостійним, сам вибирає, як йому чинити в певних ситуаціях. Він вбирає в себе моральні цінності, намагається дотримуватися певних правил і законів.

2. Планування результатів дії і рефлексія. Учень здатний оцінити свій вчинок. Він вже може побороти в собі бажання. Відбувається підпорядкування нормам соціуму.

3. Вперше відбувається усвідомлення учнем свого соціального Я і виникнення на цій основі внутрішньої позиції. Формування цілісного ставлення до навколишнього і самого себе.

Якщо перехід до нового положення своєчасно не настає, то в учня виникає та незадоволеність, яка і визначає поведінку дитини у відповідний критичний період.

Таким чином, центральними новоутвореннями молодшого шкільного віку є:
-Якісно новий рівень розвитку довільної регуляції поведінки і діяльності;

-рефлекси, аналіз, внутрішній план дій;

-розвиток нового пізнавального ставлення до дійсності;

-орієнтація на групу однолітків.

Період називають кризовим. Чому?

- Період пов'язаний з виникненням відчуття потреби особистісного зростання і, як наслідок, бажання зайняти позицію учня.

Причина кризи 7 років полягає в тому, що учень переріс ту систему відносин, в яку він включений. Однак, недосконалість регулюючої функції кори головного мозку проявляється в:

 - особливості поведінки;

 - організація діяльності та емоційної сфери: молодші школярі легко відволікаються, не здатні до тривалого зосередження, збудливі, емоційні.

Кардинальна зміна в системі соціальних відносин і діяльності дитини збігається з періодом перебудови всіх систем і функцій організму, що вимагає великої напруги і мобілізації його резервів. У молодшому шкільному віці учень стає: - більш важковиховуваним, ніж раніше.

Важливим завданням дорослих є створення у дітей впевненості в тому, що їх поважають, про них піклуються. Це є умовою правильного формування психічного світу людини, виховання основ моральної поведінки.

Для формування такої впевненості в спілкуванні з дітьми дорослим необхідно дотримуватися правила безумовного прийняття (правило «РПВ») Розуміння - прийняття - визнання.

2. Практична частина. 

Пропоную розглянути основні причини труднощів дитини, з якими стикається вчитель.


Тривожність

Тривога - одне з найбільш тяжких переживань. Кожному знайоме почуття, коли невідомо звідки насувається небезпека, коли пітніють долоні, серце завмирає, а настирливе відчуття: "Треба щось робити і терміново!" не дає всидіти на місці. Але що саме робити, чого побоюватися, від чого бігти - ми не знаємо.

Тривога - страх невідомо чого. Німецький філософ Пауль Тіліх писав, що тривога - реакція на загрозу небуття. Боязнь чогось, що не має ні назви, ні чіткого вигляду, але загрожує людині втратою себе, втратою свого "Я".

Шкільна тривожність - це один з видів емоційного неблагополуччя, причини якого пов'язані з тими аспектами життя учня, які мають безпосереднє відношення до школи. -термін "шкільна фобія"

Питання: "До чого веде тривожність?"

- страх перед відвідуванням школи;

- страх запізнення в школу;

- страх опинитися неприйнятим в колективі;

- страх оцінки;

- боязнь вчителя;

- відповідність колективним стандартам;

- відповідність нормам поведінки;

- заїкання.

Демонстрація педагогічних ситуацій. Як їх вирішити?
Робота в групах:

- страх перед відвідуванням школи;

- страх запізнення в школу

- страх оцінки,

- боязнь вчителя,

- відповідати біля дошки

- страх опинитися неприйнятим в колективі,

- відповідність колективним стандартам,

- відповідність правилам,

- відповідність нормам поведінки,

Брехня - Навмисне рішення ввести в оману того, кому адресована інформація


Дитяча брехня в молодшому шкільному віці зустрічається досить часто.

 Причини дитячої брехні:

- навмисне рішення ввести в оману;

- брехня як прагнення уникнути покарання;

- брехня як прагнення здобути щось, чого інакше не отримаєш;

- брехня як прагнення уникнути страху приниження ;.

- брехня для запобігання втручання в особисте

життя.

Дитяча агресивність


Досить часто в цьому віці зустрічаються ознаки агресивності в поведінці дітей. Дорослі скаржаться на те, що учень ламає іграшки, б'ється, кусається, говорить погані слова, може проявляти агресію і щодо інших людей. Слід зазначити, що агресія в істинному розумінні цього слова зустрічається у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку вкрай рідко.

В якості причин прояви дитячої агресивності, як правило, розглядають такі:


- агресивна поведінка самих дорослих

- насильство

- недостатній прояв любові до дитини (батьки, неповна сім'я);

- протест проти дій, заборон дорослих;

- відсутність комунікативних навичок;

- спосіб самореалізації, самоутверждаемості.

 Висновок: Якщо поважаєш, то знайдеш вихід. Від розуміння до взаємодії і ухвалення рішень.

Таким чином, одним з основних умов створення атмосфери довіри у відносинах учитель - учень є:


- почуття безпеки і розуміння;

- безумовне прийняття учнів з боку вчителя;

- визнання особистості, завдяки якому учень може відчувати, що його не тільки розуміють, а й поважають.


Зрозуміти - прийняти - визнати.

 

 

Використана література:

  1. Педагогика и практическая психология. Басова Н.В. Ростов-на-Дону. 1999.
  2. Занков Л.В. Развитие школьников в процессе обучения. М., 1967
  3. Психическое развитие в младшем школьном возрасте. Под ред. Давыдова. М., 1990
Категорія: Педпрацівники | Додав: yasochkayasnay
Переглядів: 396 | Завантажень: 3 | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 0
avatar